RPP B. Chmielowiec popiera apel organizacji pacjentów dot. budowy systemu rejestrów medycznych

Rzecznik Praw Pacjenta poparł inicjatywę ponad 50 organizacji pacjentów onkologicznych, kierując do Minister Finansów, Teresy Czerwińskiej wniosek w sprawie konieczności zapewnienia finansowania rejestrów medycznych w dziedzinie onkologii.

Działanie systemu rejestrów medycznych, stanowi podstawę do wykorzystania przeznaczonych na leczenie środków finansowych w sposób najbardziej efektywny i racjonalny, przynoszący wymierne korzyści zdrowotne pacjentom – podkreślił Bartłomiej Chmielowiec w swoim wystąpieniu.

Podstawowym zadaniem Rzecznika Praw Pacjenta jest ochrona praw pacjenta, w szczególności prawa do świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej. Zdaniem Bartłomieja Chmielowca rejestry medyczne stanowią niezbędne nowoczesne narzędzie zarządzania w systemie ochrony zdrowia.

W opinii Bartłomieja Chmielowca w zarządzaniu ochroną zdrowia od dawna tworzone są narzędzia umożliwiające osiągnięcie najwyższego stosunku jakości świadczeń w odniesieniu do poziomu finansowania. Jednym z takich narzędzi jest ocena technologii medycznych stosowana przez Agencję Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji.

Jak podkreśla Rzecznik Praw Pacjenta, wprowadzenie rozwiązania polegającego na rozwinięciu systemu rejestrów medycznych o pacjentów chorych onkologicznie pozwoli w znaczny sposób podwyższyć jakość leczenia poprzez monitorowanie efektywności finansowanych świadczeń. Wierzę, że takiego systemu opieki zdrowotnej potrzebują obywatele – zaznaczył Bartłomiej Chmielowiec.

Rejestry medyczne to narzędzia, które są potrzebne służbie zdrowia.  Dzięki ich wprowadzeniu możliwe byłoby powiązanie finansowania z uzyskiwanym efektem zdrowotnym.

Wystąpienie Rzecznika Praw Pacjenta do Minister Finansów

Rzecznik Praw Pacjenta jest centralnym organem administracji rządowej, ustanowionym w celu ochrony praw pacjentów. Przysługujące pacjentom prawa oraz tryb powoływania, odwoływania i kompetencje Rzecznika określone zostały w ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o  prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Od tego czasu nie funkcjonuje tzw. „Karta Praw Pacjenta”.

Katalog praw pacjenta określony w ww. ustawie obejmuje prawo pacjenta do: świadczeń zdrowotnych; informacji; zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych; tajemnicy informacji z związanych z pacjentem; wyrażenia zgody na udzielenie świadczeń zdrowotnych; poszanowania intymności i godności pacjenta; dokumentacji medycznej; zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza; poszanowania życia prywatnego i rodzinnego; opieki duszpasterskiej; przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie.

W dniu 27 października 2017 r. Prezes Rady Ministrów Pani Beata Szydło, spośród osób wyłonionych w drodze otwartego i konkurencyjnego naboru, z dniem 30 października 2017 r. powołała na stanowisko Rzecznika Praw Pacjenta Pana Bartłomieja Łukasza Chmielowca. Pierwszym Rzecznikiem Praw Pacjenta była pani Krystyna Barbara Kozłowska (od 2 października 2009 r. do 27 października 2017 r.).

Do głównych zadań Rzecznika Praw Pacjenta należy ochrona praw zarówno indywidualnego pacjenta jak i zbiorowych praw pacjentów oraz podejmowanie działań w przypadkach ich naruszenia, występowanie do organów władzy publicznej w sprawach systemowych, rozwiązań poprawiających ochronę i egzekwowanie praw pacjentów, a także monitorowanie sytuacji przestrzegania praw pacjentów w systemie ochrony zdrowia.

Swoje zadania Rzecznik wykonuje przy pomocy Biura Rzecznika Praw Pacjenta, którego siedziba mieści się przy ul. Młynarskiej 46 w Warszawie. Pracownicy Biura na bieżąco przekazują osobom zainteresowanym informacje o prawach pacjenta, właściwych działaniach, jakie należy podjąć w określonej sytuacji oraz przysługujących środkach prawnych. Łatwo dostępną i niesformalizowaną formę kontaktu umożliwia ogólnopolska bezpłatna infolinia Rzecznika Praw Pacjenta 800-190-590, która czynna jest od poniedziałku do piątku w godz. 08:00-20:00.

Pracownikami Biura są także Rzecznicy Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego, którzy swoją funkcję pełnią w niektórych szpitalach psychiatrycznych na terenie naszego kraju. Zostali oni powołani ustawą z dnia 1 lipca 2005 r. o zmianie ustawy o ochronie zdrowia psychicznego. Do zadań Rzeczników Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego należy ochrona praw osób korzystających ze świadczeń zdrowotnych udzielanych w klinikach, szpitalach i oddziałach psychiatrycznych, sanatoriach dla osób z zaburzeniami psychicznymi a także podmiotach leczniczych sprawujących całodobową opiekę psychiatryczną lub odwykową. Ochrona ta realizowana jest zarówno poprzez pomoc pacjentom w dochodzeniu ich praw oraz wyjaśnianiu skarg i wniosków, jak również współpracę z ich rodziną, przedstawicielem ustawowym, opiekunem prawnym lub faktycznym.

 

Departament Dialogu Społecznego i Komunikacji

Biuro Rzecznika Praw Pacjenta

You may also like...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Current ye@r *