Właśnie na półki księgarskie trafiła pozycja o sztuce tańca baletowego. Jej autorem jest Roman Komassa, wybitny baletmistrz oraz autor najnowszej publikacji o balecie z bardzo dobrą recenzją prof. Jacka Owczarka oraz promocją naukową i słowem wstępnym prof. Juliusza Grzybowskiego.
Jej tytuł brzmi: “Ja, Spartakus. Wpływ choreografii na osobowość i kreację twórczą tancerza w oparciu o własne doświadczenia w pracy nad tytułową rolę w balecie „Spartakus” Arama Chaczaturiana”.
Książka jest poddaną gruntownej rekonstrukcji pracą magisterską Romana Komassy. Rekonstrukcja opierała się z jednej strony na odrzuceniu tych fragmentów pracy magisterskiej, które, owszem uzasadnione były podczas obrony, trudno raczej byłoby znaleźć dla nich uzasadnienie w samodzielnej pozycji książkowej. Z drugiej strony autor wiele fragmentów dopisał, w szczególności dopisał cały rozdział pt. “Tancerz ogołocony”, który jest pewnego rodzaju artystycznym credo. Całość książki skupia się na konkretnym momencie kariery Romana Komassy, momencie, który to Autor rozpoznaje jako dla swojego artystycznego rozwoju przełomowy. Taki moment jest naturalnie miejscem, w którym sensownie można postawić zarówno pytania natury szczegółowej jak i ogólnej. Zarówno zatem pytanie o tę, konkretną sztukę, wystawioną w określonych okolicznościach i zatańczoną przez określonych tancerzy, jak i również o sztukę w ogóle. Wartość tekstu opiera się z jednej strony, i to jest argument podstawowy, na tym, że tekst jest napisany przez wybitnego tancerza. Tekstów pisanych przez artystów jest wciąż, raczej jedni zajmują się tańcem a inni pisaniem o tańcu i niestety skutkuje to często tym, że między jednymi i drugimi kontakt się urywa.
Publikacja została współwydana przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu Program wydawniczy 2024, finansowana ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
(pewu)
Link do książki – https://wydawnictwo-silvarerum.eu/produkt/r-komassa-ja-spartakus/