Bankowość: Prowizja 30 zł za wypłatę 950 zł w bankomacie ATM

Klientka banku PKO BP wypłaciła kartą w bankomacie ATM, jednym z najpopularniejszych bankomatów w Polsce, gotówkę. Bankomat pobrał jej prowizję w wysokości 30 zł. Klientka jest oburzona i twierdzi, że taka informacja powinna pojawić się przed dokonaniem transakcji, może zamiast reklam soku czy innych mało przydatnych klientom bankomatów produktów. Klientka uważa, że została oszukana, wręcz okradziona przez bank, ponieważ gdyby była świadoma tak wysokiej prowizji, zrezygnowałaby z transakcji. Kobieta jest zdania, że banki wykorzystują naiwność klientów, a także fakt, powszechnie wiadomy, że mało kto czyta obszerne dokumenty bankowe przed dokonaniem wypłaty w bankomacie, choć tam zapewne są zawarte informacje o prowizjach w poszczególnych typach bankomatów.

W związku z tym i my pytamy u źródła, dlaczego prowizja jest tak wysoka i dlaczego bankomaty o tym nie informują przed zaakceptowaniem transakcji?

Otrzymaliśmy odpowiedzi na przesłane przez naszą redakcję pytania, oto te wyjaśnienia:

  1. Klienci PKO Banku Polskiego wypłacający gotówkę kartami do konta (tzw. kartami debetowymi) w naszych bankomatach nie płacą żadnych opłat.
  2. Wysokość opłat klientów naszego banku, korzystających z bankomatów innych sieci, zależy od rodzaju posiadanego konta. W przypadku Konta Pierwszego, Konta dla Młodych, Konta bez Granic nie ma żadnych opłat. Posiadacze Konta za Zero nie płacą za wypłaty z bankomatu przy pomocy kodu BLIK. Właściciele innych rachunków ponoszą opłaty w wysokości określonej w tabeli opłat i prowizji (https://www.pkobp.pl/oplaty-i-prowizje/) – zależnie od posiadanego rachunku. Ich wysokość może również zależeć również od wysokości wypłacanej sumy (procent od transakcji). Aby odnieść się do opisanej sytuacji musielibyśmy wiedzieć, jakie konto posiada klientka i jaką kwotę wypłacała?
  3. Nie mamy wpływu na to w jaki sposób działają i jakie treści reklamowe wyświetlają bankomaty nie należące do sieci naszego banku.
  4. W bankomatach PKO Banku Polskiego nie pojawiają się reklamy w czasie realizacji transakcji.
  5. Jeżeli klientka uważa, że pobrana opłata jest niezgodna z obowiązującym cennikiem, to może zgłosić reklamację – sprawa zostanie dokładnie wyjaśniona – napisał do nas Roman Grzyb, Ekspert, PKO Bank Polski, Departament Komunikacji Korporacyjnej, Zespół Komunikacji w Social Media.

Odnieśliśmy się do pytań przedstawiciela banku, uzupełniając informacje. Klientka posiada konto PKO za zero, szara karta bankomatowa, wypłacała 950 zł. Klientka nie wiedziała, że jak wypłaci kartą, będzie pobrana tak wysoka prowizja, a jak za pomocą kodu BLIK, to nie. Zwykle z bankomatu korzysta się z karty plastikowej, nie z BLIK-u. To kwestia przyzwyczajenia. Zatem – dlaczego ta opłata była tak wysoka? Klientka też dopowiedziała, że ma konto w innym banku /konkretnie w mBanku/ i w bankomacie ATM, czyli tym najpopularniejszym, żadnej prowizji nie płaci, bez względu na wypłacaną kwotę.

Zatem – dlaczego klienci jakże popularnego banku PKO BP są w tym względzie poszkodowani?

Poniżej przedstawiamy ostateczne stanowisko banku w sprawie.

– Wysokość opłat przy korzystaniu z bankomatów, zależy od tego, do koga należy bankomat, jaki rodzaj rachunku ma klient i jaka jest wysokości wypłacanej kwoty. W ofercie PKO Banku Polskiego są rachunki, których posiadacze mogą bez opłat korzystać z wszystkich bankomatów (Konto Pierwsze, Konto dla Młodych, Konto bez Granic). W przypadku Konta za Zero, można bez żadnych dodatkowych kosztów wypłacać pieniądze ze wszystkich bankomatów PKO Banku Polskiego (sieć ok. 3,5 tys. maszyn w całym kraju). Darmowe są również wypłaty BLIK – w tym wypadku także przy korzystaniu z obcych bankomatów. Jeśli natomiast klient wypłaca przy pomocy karty pieniądze z obcego bankomatu, to zgodnie z tabelą opłat i prowizji, którą zaakceptował podpisując umowę rachunku, opłata wynosi  3% wartości wypłacanej sumy – nie mniej niż 5 zł. – napisał w odpowiedzi Roman Grzyb, Ekspert PKO BP.

(wal)

Na zdjęciu – bankomat ATM przy al. Solidarności w Poznaniu, z którego klientka pobrała kwotę 950 zł z prowizją w wysokości 30 zł

279284667_5260259223995447_7876608148154726250_n

You may also like...

1 Response

  1. Redaktor pisze:

    Pokora wobec banków czy prawa klienta?… Oto jest pytanie. Redakcja stoi na stanowisku, że klient ma prawo się domagać szacunku ze strony potężnych banków i respektowania praw klienta.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Current ye@r *