Zmodernizowany z dbałością o zabytkową architekturę, komfortowy i spełniający współczesne standardy obsługi podróżnych – taki będzie dworzec w Zbąszyniu po zakończeniu inwestycji.
PKP S.A. podpisały umowę na przebudowę dworca kolejowego w Zbąszyniu, który jest kolejnym obiektem modernizowanym w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Budynek został wzniesiony w 1929 roku według projektu architekta Adolfa Pillera w stylu modernistycznym. Konieczność budowy nowego, większego dworca, w dwudziestoleciu międzywojennym była spowodowana zmianą granic po I wojnie światowej i odrodzeniem państwa polskiego, w wyniku których Zbąszyń stał się miastem granicznym z Republiką Weimarską. Obecna przebudowa budynku stacyjnego ma na celu przywrócenie mu dawnej świetności. Zakres modernizacji obejmuje renowację elewacji budynku wraz z detalami architektonicznymi, w tym godłem Polski znajdującym się od strony peronów na około 25-metrowej wieży dworca. Częściowej wymianie i renowacji zostanie poddana również stolarka okienna i drzwiowa. Całość bryły budynku podświetli nowa iluminacja podkreślająca walory architektoniczne budynku. Podczas inwestycji zostanie również wykonanych wiele prac konstrukcyjnych poprawiających stan techniczny budynku.
Metamorfozę przejdzie wnętrze budynku, gdzie przebudowane zostaną wszystkie pomieszczenia, które zyskają nowe funkcje. Na parterze, w centralnej części dworca, zaprojektowano przestrzeń obsługi podróżnych, czyli hol pełniący funkcję poczekalni, pomieszczenia kas biletowych, opiekuna z dzieckiem oraz toalety. W części dla podróżnych pojawią się nowe ławki, gabloty z rozkładami jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz system informacji głosowej. Pozostałą przestrzeń zajmą lokale komercyjne oraz powierzchnie, które zagospodaruje samorząd lokalny. Przewidziano również specjalne pomieszczenie przeznaczone do pozostawienia rowerów, z wejściem od strony peronów. Umiejscowienie zadaszonej przestrzeni na rowery wewnątrz budynku dworca to oryginalne, niewykorzystywane dotychczas w ramach programu inwestycyjnego PKP S.A. rozwiązanie – zazwyczaj miejsca parkingowe jednośladów znajdują się w dodatkowych wiatach rowerowych oraz budynkach i przybudówkach, które nie pełnią już swoich dawnych funkcji.
– Rządowy Program Inwestycji Dworcowych przyspiesza. Wkrótce pasażerowie korzystający ze stacji w Zbąszyniu zyskają zmodernizowany dworzec. To jedna z prawie 200 takich inwestycji w całym kraju. Konsekwentnie dążymy do celu, którym jest bezpieczna, komfortowa i przewidywalna polska kolej – mówi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.
– Zbąszyń to kolejny dworzec PKP, który już niebawem czeka gruntowana odnowa. Zabytkowa architektura odzyska świetność, a połączenie jej z rozwiązaniami dostosowanymi do dzisiejszych potrzeb podróżnych powinno zyskać uznanie każdego. Rozpoczynająca się inwestycja poprawi m.in. standard obsługi pasażerów, dostępność dworca dla osób z problemami w poruszaniu, a także wiele innych aspektów, które mają niebagatelne znaczenie przy wyborze kolei jako środka komunikacji publicznej. Przy tej inwestycji warto podkreślić znaczenie historyczne tego obiektu, gdyż jego budowa była związana z odrodzeniem Polski po I wojnie światowej – mówi Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.
– Zbąszyń to kolejny dworzec kolejowy, którego przebudowę rozpoczynamy w województwie wielkopolskim w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Zabytkowy, pochodzący z 20-lecia międzywojennego obiekt odzyska swój historyczny charakter oraz zostanie przystosowany do współczesnych standardów obsługi podróżnych. Obecnie, poza Zbąszyniem, prace budowlane są prowadzone przy modernizacji siedmiu budynków stacyjnych w tym województwie, czyli dworcach – Trzemeszno, Pobiedziska, Pobiedziska Letnisko, Kobylnica, Biskupice Wielkopolskie, Palędzie i Nowy Tomyśl – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.
Przebudowa dworca zakłada wprowadzenie wielu ułatwień dla osób o ograniczonej mobilności. Zaplanowano m.in. likwidacje barier architektonicznych, montaż oznaczeń w alfabecie Braille’a, tablic dotykowych z planami dworca, ścieżek prowadzących dla osób niewidomych i niedowidzących oraz dwóch wind. Istotnym elementem inwestycji będzie również montaż systemów: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowego.
Ważną kwestią przy modernizacji dworca będzie wdrożenie na nim proekologicznych rozwiązań. W celu ograniczenia strat ciepła planuje się wykonanie ocieplenia ścian zewnętrznych budynku oraz montaż stolarki okiennej i drzwiowej o niskim współczynniku przenikalności ciepła. Dworzec w ramach inwestycji zostanie również wyposażony w energooszczędne oświetlenia wraz z automatyką sterującą. Zespoły urządzeń i systemów zamontowanych na dworcu będą nadzorowane przy pomocy systemu BMS (Building Management System), co przyczyni się dodatkowo do optymalizacji zużycia energii elektrycznej i wody.
W ramach prac, które będą prowadzone w bezpośrednim otoczeniu dworca, planuje się m.in. rewitalizację zieleni, ułożenie nowej nawierzchni w sąsiedztwie budynku, montaż elementów małej architektury, a także wyburzenie pawilonów garażowych i budynków pomocniczych.
Przebudowa dworca w Zbąszyniu jest dofinansowana ze środków z budżetu państwa. Wartości inwestycji, której zakończenie planuje się w pierwszej połowie 2023 roku to prawie 26,5 mln zł brutto. Wykonawcą przebudowy dworca jest AGROBEX sp. z o.o. z Poznania.
Bartłomiej Sarna
Wydział Komunikacji
Biuro Komunikacji
Polskie Koleje Państwowe S.A.
Fot. Tak będzie wyglądał dworzec po przebudowie /wizualizacja/