UAM: Studenci o plusach i minusach zdalnego nauczania

Zdalnie czy stacjonarnie? Takie pytanie zadano studentom poznańskiego Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. Na tej uczelni, podobnie jak w większości innych szkół wyższych, studiowanie odbywa się online. Newsletter uniwersytecki “Bliżej Uczelni” wydawany przez Stowarzyszenie Absolwentów Uniwersytetu w styczniowym numerze podał dane z badań ankietowych studentów z filii w Kaliszu. Tryb zdalny nie obejmuje zajęć w laboratoriach.

Na Wydziale Pedagogiczno-Artystycznym UAM Filia w Kaliszu Rada Samorządu Studentów przeprowadziła ankietę online wśród studentów studiów licencjackich, właśnie na temat zdalnego nauczania. Udział wzięło 57 osób.

Blaski i cienie studiów online

W odpowiedziach na pytanie o problemy związane ze zdalnym nauczaniem w systemie Microsoft Teams studenci wskazywali m.in. słabe łącze internetowe; problemy związane z platformą MST;
awaryjny odbiór audiowizualny, skarżyli się na jakość dźwięku i obrazu. To wina jakości łącza internetowego zarówno po stronie studentów, jak i wykładowców, którzy nauczają przecież z różnych miejsc i korzystają z różnych sieci komórkowych czy internetowych.
Jeżeli chodzi o zalety zajęć zdalnych, to studenci wskazywali na możliwość nagrywania wykładów/ćwiczeń i udostępnianie ich w plikach zespołu; podoba im się też większe zrozumienie ze strony wykładowców
w kwestii nieobecności studentów wynikających z problemów z siecią. Kolejne zalety nauczania online, to: mobilność – student może uczestniczyć w zajęciach będąc również poza domem
(urządzenia mobilne); brak konieczności dojazdów na uczelnię dla studentów spoza miast, co oznacza oszczędność czasu i pieniędzy, które nie zostaną wydane na benzynę, bilety, posiłki czy noclegi. Studenci podkreślali, że zajęcia zdalne to komfort uczestnictwa  dla osób niepełnosprawnych ruchowo; to też więcej czasu dla rodziny czy ciepły posiłek pomiędzy zajęciami, na który rzadko jest czas w trybie stacjonarnym.

Za dużo czasu przed komputerem!

To, co zdecydowanie nie podoba się studentom w studiowaniu na odległość, to zwiększona liczba godzin przed komputerem i negatywny wpływ na samopoczucie psychofizyczne (m.in. odosobnienie, pogarszający
się stan zdrowia, konieczność korzystania z pomocy specjalistycznej, leków; pogorszenie wzroku i konieczność zakupu okularów, bóle kręgosłupa i głowy); bezsenność; brak integracji w grupie; odczuwalny brak skupienia i chęci do nauki; utrudniona aktywność w przypadku prac zbiorowych; zwiększony stres; w trybie pracy zdalnej nie wszyscy wykładowcy uznają Indywidualną Organizację Studiów; więcej materiału do nauczenia się/samodzielnego zrealizowania. Niektórzy studenci wręcz wskazali w ankiecie, że rozważają zakończenie studiowania na poziomie licencjatu (studenci III roku) lub nawet zrezygnowanie ze studiów.
Zdecydowana większość ankietowanych opowiedziała się za trybem stacjonarnym (38), mniej za kontynuacją formy zdalnej (11) czy hybrydowej (8).
Ankietę przygotowali i opracowali Adrianna Kaczmarek i Marcin Nowak.
W związku z panującą w kraju sytuacją pandemiczną także w semestrze letnim 2020/2021 zajęcia na UAM będą prowadzone (z wyjątkami) w trybie zdalnym.

(pewu)

You may also like...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Current ye@r *