Jedno z ważniejszych rond Poznania niebawem zostanie częściowo wyłączone z użytkowania ze względu na planowane prace remontowe.
Na dworcu autobusowym Rataje trwa wymiana nawierzchni placu manewrowego i postojowego oraz remont peronów. Latem rozpoczną się także roboty na rondzie Rataje i przylegających do niego ulicach. W pierwszej kolejności skupione będą na torowisku w ul. Jana Pawła II, którego odcinek od ul. Kórnickiej do ronda będzie musiał zostać wyłączony z użytku na czas prac.
– Prace na dworcu autobusowym realizowane są zgodnie z harmonogramem. Została już wykonana nawierzchnia betonowa, a w przyszłym tygodniu układana będzie nawierzchnia bitumiczna. Remont peronów i wymiana nawierzchni w ich obrębie zakończą się do końca tego miesiąca. Zakładamy, że tego lata rozpocznie się przebudowa samego ronda Rataje. To bardzo ważny węzeł komunikacyjny, dlatego rondo nie zostanie całkowicie zamknięte i prace podzielone będą na etapy tak, by przejazd częściowo był możliwy – mówi Grzegorz Bubula, wiceprezes zarządu spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Etapy prac:
Przebudowa Ronda Rataje 2
Termin rozpoczęcia prac uzależniony jest od daty uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Ze względu na sytuację w kraju, związaną z trwającą epidemią COVID-19, wydłużyła się procedura prowadzonych przez wojewodę wielkopolskiego postępowań administracyjnych. Powinna zakończyć się wydaniem stosownych pozwoleń w lipcu. O dokładnym terminie ich rozpoczęcia i wprowadzenia zmiany organizacji ruchu będziemy informować z wyprzedzeniem.
Przebudowa Ronda Rataje 3
Przekazanie placu budowy pod cały zakres inwestycji wraz ze zmianą organizacji ruchu planowane jest na przełomie lipca i sierpnia. W pierwszej kolejności zostaną wyłączone niektóre pasy ruchu w ul. Jana Pawła II. W tym etapie roboty skupią się na zamkniętym od ul. Kórnickiej torowisku w ul. Jana Pawła II, a na rondzie Rataje do dyspozycji kierowców będą dwa pasy. Kolejne etapy organizacji ruchu będą wprowadzane wraz z postępem prac.
Przebudowa Ronda Rataje 4
Harmonogram zakłada zakończenie robót w ul. Jana Pawła II na przełom 2020 i 2021 r. W 2021 r. prace skupią się na ul. Zamenhoffa i Bolesława Krzywoustego – wtedy także zmieni się organizacja ruchu tak, by możliwy był częściowy przejazd tramwajów. Zakończenie robót w ul. Bolesława Krzywoustego w kierunku wschodnim (od strony autostrady) przewidziane jest na pierwszy kwartał 2021 r., w ul. Zamenhoffa na drugi kwartał 2021 r., a w ul. Bolesława Krzywoustego w kierunku zachodnim (od strony centrum) na trzeci kwartał 2021 r. Natomiast zakończenie wszystkich robót budowlanych wraz z odbiorami technicznymi i uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie planowane jest na marzec 2022 r.
Przebudowa Ronda Rataje 5
Nowe rondo Rataje. Po przebudowie na rondzie Rataje poprawi się komfort pasażerów komunikacji miejskiej, zyskają także kierowcy, rowerzyści i piesi. Wzdłuż ulic Bolesława Krzywoustego (do końca mostu Królowej Jadwigi), Jana Pawła II (do skrzyżowania z ul. Kórnicką) oraz na Zamenhofa (do skrzyżowania z ul. Piłsudskiego), powstanie wydzielone, ciche torowisko. Co ważne, będą mogły po nim jeździć także autobusy. Wydłużeniu ulegną istniejące przystanki i zostaną dostosowane do obsługi zarówno tramwajów, jak i autobusów. Wspólne torowisko i przystanki ułatwią pasażerom przesiadki między tymi środkami transportu. Na samym rondzie Rataje zmieniona zostanie konstrukcja jezdni, pojawią się też dodatkowe pasy ruchu. W okolicy ronda powstaną nowe chodniki, ścieżki rowerowe i mała architektura. Planowana jest też przebudowa i rozbudowa oświetlenia drogowego, monitoringu, kanalizacji teletechnicznej oraz sygnalizacji świetlnej.
Kolejne etapy będą realizowane w terminach podanych na stronach ZTM.
Więcej na ten temat można przeczytać także na stronie www.pim.poznan.pl
Agnieszka Makała
Dział Komunikacji Społecznej
Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu
Agnieszka Makała
Dział Komunikacji Społecznej
tel. +48 616 270 592
kom. +48 603 301 223
e-mail: a.makala@ztm.poznan.pl
Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu
Prawie 160 milionów w błoto tylko po to by umożliwić budowę gówno biurowców obok. To rondo to jest rondo typu znajdź 5 różnic. Różnicę widać jedynie w mniejszej ilości pasów do zjazdu… tragedia…