RPP: Prawa pacjentów niepełnosprawnych

Rzecznik Praw Pacjenta na bieżąco monitoruje obecną sytuację w służbie zdrowia, w tym informacje pochodzące ze środków masowego przekazu dotyczące trudności osób z niepełnosprawnościami w dostępie do lekarzy specjalistów oraz rehabilitantów.  Od l lipca br. czyli od momentu wejścia w życie ustawy o szczególnych rozwiązaniach wspierających osoby ze znacznym stopniem niepełnosprawności liczba zgłoszeń pisemnych kierowanych do Rzecznika w tej sprawie wyniosła 11. Ponadto w 64 przypadkach pacjenci za pośrednictwem infolinii kierowali zapytania o udzielenie informacji o nowych zasadach dostępu tych osób do świadczeń opieki zdrowotnej.

 

Bartłomiej Chmielowiec przypomina, że osoby posiadające orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności mogą skorzystać ze świadczeń opieki zdrowotnej poza kolejnością. Chodzi tu o świadczenia udzielane m.in. w ambulatoryjnej opiece specjalistycznej oraz w szpitalach. W ramach przysługujących uprawnień możliwe jest także korzystanie z usług farmaceutycznych realizowanych w aptekach oraz ze świadczeń rehabilitacji leczniczej, zgodnie ze wskazaniami medycznymi.

 

W praktyce oznacza to, że placówka medyczna powinna udzielić świadczenia w dniu zgłoszenia. Jeśli staramy się o udzielenie świadczenia w szpitalu lub ambulatoryjnej opiece zdrowotnej, a nie jest to możliwe w dniu zgłoszenia, to placówka wyznacza inny termin poza kolejnością przyjęć wynikający z prowadzonej przez nią listy oczekujących. Pamiętać przy tym należy, że w przypadku ambulatoryjnej opieki specjalistycznej, świadczenie nie może być udzielone w terminie późniejszym niż w ciągu 7 dni roboczych od dnia zgłoszenia.

 

Wymagane jest, aby pacjent miał przy sobie dokument potwierdzający przysługujące uprawnienie, tj. orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności.

 

W przypadku nierespektowania tych uprawnień przez podmioty lecznicze lub innych problemów z dostępem do świadczeń zdrowotnych pacjentów z niepełnosprawnościami prosimy o kontakt z Rzecznikiem Praw Pacjenta. Skargę można złożyć pisemnie. Każdy sygnał zostanie wnikliwie zbadany. Jest możliwość także kontaktu telefonicznego. Pod bezpłatnym numerem infolinii 800-190-590 można uzyskać niezbędną poradę prawną, informację, a w uzasadnionych przypadkach pracownicy Biura Rzecznika podejmą interwencję bezpośrednio w placówce medycznej.

 

http://www.bpp.gov.pl/aktualnosci/rpp-przypomina-o-specjalnych-uprawnieniach-pacjentow-z-niepelnosprawnosciami,582.html

 

Departament Dialogu Społecznego i Komunikacji

Biuro Rzecznika Praw Pacjenta

 

You may also like...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Current ye@r *