Na 21 marca planowane jest uruchomienie systemu Poznańskiego Roweru Miejskiego 4. Generacji (PRM 4G). Prace przygotowawcze, w tym testy rowerów, są już na finiszu.
Od początku marca do dyspozycji mieszkańców oddanych zostało 113 stacji PRM 3. generacji (w tym cztery tzw. sponsorskie) i ok. 1200 rowerów. Do końca ubiegłego tygodnia rowery te były wypożyczane ponad 35. tys razy.Natomiast od czwartku poznańscy rowerzyści będą mogli korzystać z 475 rowerów 4. generacji, w tym 30 rowerów elektrycznych.
Rowery 4. generacji będzie można bez dodatkowych opłat wypożyczyć i oddać na jednej ze 112 stref PRM. 80 z nich znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie już istniejących stacji Poznańskiego Roweru Miejskiego, a największa obejmuje cały obszar w granicach I ramy komunikacyjnej z wyłączeniem płyty Starego Rynku. Kolejne 32 strefy znajdują się w miejscach, gdzie dotychczas roweru publicznego nie było. Są oznaczone tablicami informacyjnymi i oznakowaniem poziomym określającym ich granice.
Co warto wiedzieć o systemie PRM 4G? Przeczytaj!
- Warunkiem korzystania z systemu jest rejestracja, akceptacja regulaminu oraz dokonanie opłaty inicjalnej i utrzymanie minimalnego stanu konta w wysokości 20 zł w momencie wypożyczenia (rejestracja i stan konta są wspólne dla systemów 3. i 4 generacji). Użytkownicy, którzy mają już konto w systemie PRM mogą z niego korzystać.
- Z rowerów 4. generacji można korzystać na terenie Miasta Poznania z wyłączeniem miejsc niedozwolonych (miejsca/obszary, w których klient nie może poruszać się rowerem miejskim; m.in. zbiorniki wodne, rzeki, obszary piaszczyste czy inne miejsca, w których rower może ulec zniszczeniu lub uszkodzeniu).
- Na terenie Poznania wyznaczonych zostało 112 stref PRM 4G (w tym 80 przy stacjach roweru PRM 3. Generacji). W strefach PRM 4G możliwy będzie zwrot roweru PRM 4G bez dodatkowych opłat. Jedną ze stref będzie strefa Centrum, obejmująca teren ograniczony I ramą komunikacyjną (z wyłączeniem płyty Starego Rynku).
- Rower PRM 4G można będzie wypożyczyć – w strefie lub poza strefą PRM 4G – poprzez komputer pokładowy (także z wykorzystaniem do identyfikacji karty PEKA), aplikację mobilną oraz kontakt z Biurem Obsługi Klienta. Wypożyczenie rozpoczynać się będzie w momencie zwolnienia blokady fork lock znajdującej się na przednim widelcu ramy roweru.
- Zwrot roweru odbywać się będzie poprzez ręczne zapięcie blokady fork lock. Rower powinien zostać unieruchomiony w taki sposób, aby przednie koło roweru było w linii prostej z ramą, a sam rower stał stabilnie.
- Rower należy zaparkować zgodnie z przepisami, nie utrudniając przy tym ruchu drogowego, rowerowego ani pieszego. Roweru nie należy opierać o drzewa oraz zabytkowe elementy architektury (np. pomniki).
- Rowery PRM 4G będzie można zarezerwować (użytkownik może zarezerwować jednocześnie do 4 rowerów) poprzez aplikację mobilną i stronę internetową. Zarezerwowany rower będzie oczekiwał na użytkownika maksymalnie 15 minut. Czas rezerwacji wliczany będzie do czasu wypożyczenia.
- Przewidziano także funkcję „Postój”, która dopuszcza możliwość zaparkowania roweru PRM 4G podczas trwającego wypożyczenia. Funkcja będzie dostępna z poziomu komputera pokładowego, czas trwania postoju (maksymalnie 60 minut) będzie zaliczany do czasu wypożyczenia.
- Za pozostawienie roweru 4. generacji na terenie miasta, jednak poza wyznaczoną strefą zwrotu przewidziana została dodatkowa – 5 zł. Jednocześnie za przyprowadzenie roweru spoza strefy do strefy PRM 4G lub w rejon stacji PRM 3G użytkownik otrzyma na swoje konto klienta 2 zł.
- Poza standardowymi rowerami PRM 4G do dyspozycji użytkowników oddane zostaną rowery elektryczne. Tak, jak w przypadku innych rowerów miejskich w Poznaniu, wypożyczenie roweru elektrycznego na czas do 20 min będzie bezpłatne. Za wypożyczenie trwające 21-60 min pobierana zostanie oplata 3 zł, druga i każda kolejna rozpoczęta godzina to koszt 5 zł za godzinę. W przypadku rowerów elektrycznych nie obowiązuje promocyjna taryfa związania z biletem okresowym na karcie PEKA.
Bartosz Trzebiatowski
Rzecznik prasowy
Zespół Komunikacji Społecznej
Pierwotna publikacja na stronie: winogrady.org