UAM: Dramatyczny apel rodziców autystycznych dzieci

Na studia na pedagogice specjalnej ze specjalnością edukacja i rehabilitacja osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu zgłosiło się za mało chętnych kandydatów. Rodzice autystycznych dzieci są przerażeni i obawiają się, że kierunek może nie zostać uruchomiony. A fachowych terapeutów i tak brakuje. Pracy dla nich na pewno nie zabraknie, ponieważ wzrasta liczba zdiagnozowanego autyzmu u dzieci. Rodzice błagają o nagłośnienie problemu i gorąco apelują także do władz UAM, by wzmogła starania, służące temu, by przyciągnąć młodzież na te studia. 

Fundacja Dom Autysty na swojej stronie na Facebooku opublikowała na początku września zachętę do rozważenia studiów na tym właśnie kierunku. “Uwaga, uwaga! Gorąco polecamy! Są jeszcze wolne miejsca na studiach na nowej specjalizacji na pedagogice specjalnej na UAM: edukacja i rehabilitacja osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Fachowców brakuje, te studia dają szansę na dobrą, ciekawą pracę :) Są też studia podyplomowe o tej specjalności na kierunku Pedagogika UAM WSE Poznań”.

Marlena Kompowska, matka autystycznego Kuby, też udostępniła post. “Ważne! Lajkujcie, publikujcie, zachęcajcie znajomych do publikowania, rozmawiajcie ze studentami. My – rodzice osób z autyzmem bardzo potrzebujemy dobrych fachowców, a zajęcia na UAM w Poznaniu zagwarantują to nam. Liczę na Waszą pomoc :)”. Jej post został wielokrotnie polubiony przez forumowiczów i udostępniony, zmartwienie jednak pozostaje.

– Na świecie co roku diagnozuje się autyzm u coraz większej liczby dzieci. One w pewnym momencie stają się dorosłe. Dla nas, rodziców dzieci z autyzmem, bardzo ważne jest, żeby istniała dobrze wykształcona kadra empatycznych nauczycieli-terapeutów, którzy będą pracowali z naszymi dzieciakami – zarówno w specjalistycznych przedszkolach i szkołach, jak również w takich placówkach jak ta, którą już wkrótce zacznie budować Fundacja Dom Autysty z myślą o potrzebach dorosłych osób z autyzmem. Dlatego pomysł, żeby otworzyć na WSE UAM w Poznaniu specjalności edukacja i rehabilitacja osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu na studiach II stopnia oraz studiach podyplomowych uważam za strzał w dziesiątkę. Jestem przekonana, że świetni naukowcy z UAM, którzy będą uczyć na tej specjalności, przygotują studentów nie tylko pod względem fachowości, ale także w duchu nieustającego respektowania podmiotowości osób z autyzmem. Co nie jest łatwe, szczególnie w wypadku osób z autyzmem, które nie mówią i mają problemy z komunikacją alternatywną. Moim zdaniem, ta specjalizacja jest dla osób ambitnych i kreatywnych, a takich wokół siebie widzę sporo – mówi M. Kompowska, pełna nadziei, że apel rodziców dzieci autystycznych przyniesie skutek i zachęci młodzież do wyboru tego niełatwego, ale przynoszącego satysfakcję i ogromnie potrzebnego kierunku.

– Rekrutacja na kierunek Pedagogika specjalna, specjalność edukacja i rehabilitacja osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu jeszcze się nie zakończyła, więc na ten moment trudno powiedzieć jakie będą jej ostateczne wyniki. Kierunek był promowany, podobnie jak wiele innych, podczas targów edukacyjnych, w programie Ambasador UAM, w materiałach Wydziału oraz na jego stronach internetowych. Zostały wykupione także reklamy płatne, jednak należy pamiętać, że popularność kierunków związana jest z sytuacją społeczno-gospodarczą kraju. Absolwenci szkół średnich śledzą trendy edukacji, korzystają m.in. z ministerialnego systemu ELA dzięki któremu sprawdzają „ opłacalność” studiowania na poszczególnych kierunkach, więc nie do końca wszystko zależy od promocji UAM – wyjaśnia Przemysław Stanula, Centrum Marketingu | Sekcja Prasowa, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

 

Informacja dla kandydatów

Pedagogika UAM WSE Poznań – strona Pedagogiki Specjalnej

Opis:
Studia przygotowują do podejmowania działań mających na celu wychowanie, kształcenie i rehabilitację osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Absolwent potrafi posługiwać się interdyscyplinarną wiedzą dotyczącą prawidłowości i zaburzeń rozwojowych osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Posiada wiedzę z zakresu organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej, metodyki pracy edukacyjno-rehabilitacyjnej z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.Specjalność ma umożliwić studentom zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie:
– Analizy sytuacji społecznej osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w kontekście współczesnych nurtów pedagogiki i pedagogiki specjalnej (m.in. disability studies, nurt emancypacyjny, pedagogika krytyczna),
– Teorii i genezy zaburzeń ze spektrum autyzmu,
– Diagnozy różnicowej i diagnozy funkcjonalnej,
– Rozpoznawania indywidualnych potrzeb edukacyjnych,
– Rozpoznawania kompetencji i potrzeb rozwojowych osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w poszczególnych etapach życia człowieka,
– Alternatywnych i wspomagających metod komunikacji osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu,
– Planowania, realizacji i ewaluacji indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych,
– Konstruowania krótko i długoterminowych planów oddziaływań edukacyjnych i rehabilitacyjnych dla różnych grup wiekowych,
– Rozpoznawania i rozwiązywania problemów osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu,
– Profilaktyki i wsparcia społecznego osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i ich rodzin,
– Modelowania postaw społecznych wobec osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i ich rodzin.Zasady rekrutacji
Proponowana specjalność jest ofertą skierowaną do absolwentów studiów I stopnia z tytułem licencjata, kierunków nauczycielskich.

 

Nasz komentarz

Nadzieja umiera ostatnia, są więc jeszcze szanse na to, by ten tak ważny społecznie kierunek związany z edukacją i rehabilitacją dzieci autystycznych został uruchomiony.

(pewu, wal)

image05

Na zdjęciu: Dzieci z autyzmem podczas półkolonii. Zabawa jest ważna dla każdego!

Fot. M. Kompowska

 

You may also like...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Current ye@r *