ZTM: Tramwaj na Naramowice wreszcie rusza

Trasa do ul. Włodarskiej gotowa na pasażerów

Mieszkańcy Winograd, Piątkowa i Naramowic uradowani. Niemal cała winogradzka część trasy tramwajowej na Naramowice wkrótce będzie dostępna dla mieszkańców. 21 sierpnia pierwsze tramwaje z pasażerami na pokładzie będą mogły przejechać wydłużoną trasą z pętli Wilczak do ul. Włodarskiej.

– Od początku budowy trasy tramwajowej na Naramowice zależało nam na wcześniejszym oddaniu pasażerom jej fragmentu do ul. Włodarskiej. Na przełomie czerwca i lipca odbyły się testowe przejazdy pojazdów technicznych i tramwajów. Od 21 sierpnia z nowej trasy będą już mogli korzystać pasażerowie – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. – Tramwaj na Naramowice to wyczekiwana, jedna z najważniejszych inwestycji w naszym mieście i cieszę się, że jest sprawnie realizowana mimo trudności związanych m.in. z pandemią Covid-19. Zakończenie wszystkich prac związanych z budową trasy tramwajowej na Naramowice wraz z towarzyszącym jej układem drogowym planowane jest na przyszły rok – dodaje prezydent.

Próbne przejazdy przebiegły bezproblemowo. Od tego czasu trwały intensywne prace wykończeniowe.

– Uruchomienie części trasy wcześniej wpisuje się w założenia, którymi kierowaliśmy się przy opracowywaniu organizacji ruchu na czas budowy. Odcinek do ul. Włodarskiej był najbardziej obciążony utrudnieniami z uwagi na całkowite zamknięcie ul. Naramowickiej. Teraz mieszkańcom np. os. Kosmonautów czy rejonu ul. Hawelańskiej możemy wynagrodzić te uciążliwości, bo będą mogli wkrótce dojechać tramwajem do centrum Poznania – mówi Justyna Litka, prezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.

W sobotę, 21 sierpnia, od pierwszych kursów tramwaje linii numer 3 będą jeździły do przystanku Włodarska. Po wyjeździe z pętli Wilczak tramwaj przetnie ul. Słowiańską i wzdłuż osiedla Pod Lipami dojedzie do przystanku przy ul. Serbskiej. Następnie dotrze właśnie do ul. Włodarskiej, gdzie do chwili otwarcia torowiska do ul. Błażeja będzie znajdował się tymczasowy przystanek końcowy . Trasa będzie obsługiwana dwukierunkowymi tramwajami.

Tramwaj na Naramowice 1

 Kliknij w obrazek i pobierz mapę w wersji PDF

– Jesteśmy przekonani, że uruchomienie tramwaju na gotowym już odcinku I etapu budowy trasy na Naramowice ułatwi dojazd pasażerom między innymi z osiedli Pod Lipami i Kosmonautów. Będą oni mogli wygodnie i sprawnie dotrzeć do centrum lub dojechać w rejon Wilczaka – mówi Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.

Trasa tramwajowa na odcinku pomiędzy pętlą Wilczak a ulicami Włodarską i Lechicką wybudowana została wzdłuż ul. Naramowickiej, po jej zachodniej stronie.  Przystanki wyposażone będą w wiaty, ławki, kosze na śmieci i tablice informacji pasażerskiej. Większość torowiska pokrył rozchodnik, czyli roślina odporna na suszę. Więcej zieleni pojawi się po zakończeniu wszystkich prac towarzyszących, gdy będzie możliwość zapewnienia roślinom jak najlepszych warunków w procesie przyjmowania się i rozwoju.

Torowisko zostało wybudowane w technologii pozwalającej na cichą jazdę tramwajów. Na trasie wprowadzane są również nowe rozwiązania techniczne. Z myślą o motorniczych przewidziano system awaryjnego sterowania zwrotnicami. Gdy nie zadziała normalnie wykorzystywany system sterowany z kabiny prowadzącego, to nowe rozwiązanie umożliwi przełączenie położenia zwrotnicy za pomocą specjalnego pulpitu – bez konieczności wykorzystania tradycyjnego zwrotnika. Z myślą o osobach z niepełnosprawnościami przygotowano też system naprowadzania dźwiękowego do poszczególnych przystanków.

Tramwaj na Naramowice 2

 Kliknij w obrazek i pobierz mapę w wersji PDF

Również prace drogowe między pętlą Wilczak a ul. Włodarską dobiegają końca. Ul. Naramowicka jest pokryta nową nawierzchnią, powstały chodniki i drogi rowerowe. Do wykonania pozostały roboty wykończeniowe, np. brukarskie czy też związane z małą architekturą. Tempa nie tracą także prace na odcinku do ul. Błażeja. Wielkim placem budowy jest węzeł w miejscu skrzyżowania ul. Lechickiej i Naramowickiej. Intensywne roboty prowadzone są zarówno przy wznoszonym wiadukcie tramwajowym, jak i wiadukcie drogowym. Trwają również prace na skrzyżowaniu ul. Lechickiej z ul. Murawa. Do ul. Sarmackiej trasa jest już bardzo dobrze widoczna – pokrył ją rozchodnik i montowane są słupy trakcyjne. Na ostatnim odcinku, czyli między tzw. ul. Nową Stoińskiego i Błażeja, także montowane są słupy i widać zarys powstającej ulicy wraz z tramwajowym przystankiem końcowym i miejscem na autobusowy. W sumie powstająca trasa liczy ok. 3,3 km długości. Licząc od pętli Wilczak do ul. Błażeja, tramwaj zatrzymywał się będzie na ośmiu przystankach. Z kolei długość dróg, włącznie z dojazdowymi i skrzyżowaniami, wyniesie prawie 7,5 km.

Rafał Wąsowicz
Dział Komunikacji Społecznej
Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu

Czytaj wiecej: https://www.ztm.poznan.pl/pl/komunikaty/trasa-do-ul-wlodarskiej-gotowa-na-pasazerow

You may also like...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Current ye@r *